Lt / En
Milijonas linijų. XII Baltijos trienalės paroda Krokuvoje
Kuratorės: Virginija Januškevičiūtė ir Aneta Rostkowska
2015.11.26–2016.01.31
Paroda atidaroma lapkričio 25 d., trečiadienį, 18 val. Šiuolaikinio meno galerijoje „Bunkier Sztuki“, Krokuva
www.bunkier.art.pl

Kuratorės: Virginija Januškevičiūtė ir Aneta Rostkowska
Parodos architektas: Mateusz Okoński
Grafinis dizainas: Vytautas Volbekas

Parodoje dalyvauja: Wojciech Bąkowski, Nick Bastis and Darius Mikšys, David Bernstein and Styrmir Örn Guðmundsson, Māris Bišofs, Brud, Magda Buczek, Marek Chlanda, Beth Collar, Valentina Desideri and Céline Condorelli, Dina Danish, Kipras Dubauskas, Michał Gayer, gerlach en koop, Antanas Gerlikas, Łukasz Jastrubczak, Laura Kaminskaitė, Erki Kasemets, Yazan Khalili, Mikko Kuorinki, Žilvinas Landzbergas, Marcos Lutyens, Robertas Narkus, Rosalind Nashashibi, Bianka Rolando, Viktorija Rybakova, Algirdas Šeškus, Jay Tan, Nomeda ir Gediminas Urbonas.

Šiuolaikinio meno galerijos „Bunkier Sztuki“ (Krokuva) ir Šiuolaikinio meno centro (Vilnius) organizuojama paroda „Milijonas linijų“ yra viena iš XII Baltijos trienalės parodų, pasklidusių laike ir erdvėje per porą metų ir kelias šalis rytinėje Baltijos jūros pakrantėje. Trienalė vadovaujasi savotišku moto, pasiskolintu iš interviu su menininku Davidu Bernsteinu: „tai, kas šiandien meno kūrinys, rytoj jau gali būti kažkas kita“. Krokuvos parodoje kelio link to „kažko kito“ – neaprėpiamo dar nežinomų galimybių lauko – ieškoma pasitelkus ĮSIVAIZDUOJAMYBĖS idėją.

Parodos pavadinimas yra citata iš britų rašytojo China’os Mieville’o novelės „Smulkmenos“ (Details, 2002 m.). Novelėje pasakojama apie moterį, kuri bet kokiame atsitiktiniame brūkšnyje, įtrūkime, abstrakčiame ornamente ar šešėlyje prieš savo valią regi keistus, gasdinančius pavidalus. Ponia Miller – taip novelėje ją vadina pasakotojas, kaiminystėje gyvenantis berniukas – atrodo įkliuvusi į „smulkmenų“ spąstus: baimės užvaldyta vaizduotė be paliovos gena jos mintis vis ta pačia kryptimi. Įbauginta „smulkmenų“, ponia Miller niekada neina iš namų ir dažo jų sienas baltai, kad šios liktų idealiai lygios. Pasaulis už tų sienų – gatvė arba, dar blogiau, kviečių laukas – jai yra nepakeliamas vaizdas, portalas, iš kurio per „milijoną velnio pamestų briaunų briaunelių, milijoną linijų“ veržiasi kita tikrovė. Nepaisant gausių ją lankančių vizijų, pasakojimą apie ponią Miller galima perskaityti kaip istoriją apie vaizduotę, užvaldytą išorinių jėgų, – kitaip tariant, apie visišką vaizduotės stoką.

Įsivaizduojamybės sfera – sritis, kuri aktyviai terpiasi į „tikrovę“ ir ją keičia, – lietuvio filosofo Kristupo Saboliaus tyrimo objektas. Savo kūryboje jis neretai atsispiria minties, kad įsigalėjus dėmesio ekonomikai dabartinėje mūsų visuomenėje sąmonės laikas yra virtęs preke (šią mintį plėtoja ir kiti autoriai, kaip antai Bernardas Stiegleris). Kitas jo tekstų leitmotyvas – perspėjimas apie pavojų įkliūti į kieno kito sapną, ypač jei jis pagamintas „sapnų fabrike“ (dream factory) – reklamos, pramogų, net kultūros industrijoje. Nes „sapnų fabrikai“, pasak Saboliaus, „diegia supratimo stereotipus ir sinchronizuoja tapatybes ne pagal tai, kas mes esame, o pagal tai, apie ką svajojame“. O kiek sinchronizuotis, standartizuotis yra būtina?

Tačiau nepailstamai sienas balinančią ponią Miller galima būtų laikyti ne tik žmogumi, praradusiu savastį, bet ir alegorine meno „baltojo kubo“ sergėtoja; šis parodinės erdvės tipas istoriškai buvo sukurtas tam, kad idealiai atskleistų menininkų intencijas, tačiau gali padėti laisvai skleistis ir žiūrovo vaizduotei. O anot Saboliaus, įsivaizduojamybės įsiveržimas, nepasait „sapnų fabriko“ keliamų pavojų, yra būtinas kaitos veiksnys. Tokių idėju vedina, ši paroda – ir, tikimės, jos patirtis – yra savotiškas pratimas mokytis (ir atprasti) savo pačių idėjas priimti asmeniškai ir svajoti drauge su kitais.

Parodos proga išleista knyga yra pirmas didesnės apimties Kristupo Saboliaus vertimas į lenkų ir anglų kalbas.

Paroda yra projekto „Lietuva Krokuvoje: kultūros sezonas 2015“ renginių programos dalis.
Parodą remia Lietuvos Respublikos Kultūros ministerija, FRAME – Suomijos vizualusis menas ir Mondriaan fondas.

Iliustracija: Krokuvos gatvė, Vilnius
www.xiibaltijostrienale.cc
Galerija
Kalendorius
Prancūzijoje atidaroma Valdo Ozarinsko (1961–2014) retrospektyva
Saulės Noreikaitės performansas „Sietys“
Ekskursija po parodą „JCDecaux premija 2020“ su kuratoriais
Festivalio „Nepatogus kinas“ seansai ŠMC
Kipro Dubausko darbai meno mugėje „ArtVilnius'20“
Videogramos. Tarptautinis Kauno kino festivalis vienam vakarui keliasi į Vilnių
Archyvas