Lt / En
James Benning filmų programa. Kraštovaizdis patyrimui ir skaitymui: laikas, ekologija, politika
2019.02.14-17
2019 m. vasario 14, 16, 17 d. ŠMC kino salė

Kuratorius: Lukas Brašiškis

Nuostabiai atrodantis kraštovaizdis gali tapti grožio opozicija

Amerikiečių filmų kūrėjas James Benning jau daugiau nei keturiasdešimt metų savo kūryboje aiškinasi kaip skirtingų stilių ir formatų dėka kraštovaizdis generuoja socialines, politines bei ekologines prasmes. Benningo filmai atskleidžia ne tik kraštovaizdžių grožį, bet ir kontekstus kuriuose jie egzistuoja. Naudodamas užkadrinį balsą, formalią kompoziciją bei ilgus planus Benningas perteikia istorinius aplinkos sluoksnius („Šiaurė Eversui“ („North on Evers“, 1991), ekologines („Deseret“, 1995) ar žmogiškąsias („Kraštovaizdžio savižudybė“ („Landscape Suicide“, 1987) tragedijas, socialines problemas, asmenines atmintis („Vienos dienos būgis vūgis“ („One Way Boogie Woogie“, 1977) ar konkrečių žmonių biografijas („L. Cohen“, 2018) bei „Slenkstis“ („Stemple Pass“, 2012).

Viename savo interviu Benningas teigia: „Man patinka įsižiūrėti į kraštovaizdį, man patinka tai, kas jame yra estetiško. Bet taip pat man patinka pamatyti kraštovaizdžiuose įsirašiusią istoriją, suprasti istorinius įvykius, kurie ten įvyko arba galėjo įvykti... “ Derindamas tekstą su vaizdu, menininkas įgalina kraštovaizdžius kalbėti už save. Jo paties žodžiais tariant: „Kraštovaizdžio vaizdai gali pasakyti nemažiau negu tekstinė informacija, bet būtent kovodami su tekstu jie perteikia tikrąją savo prigimtį.“

Kaip galios mechanizmai lemia kas ir į ką žiūri bei ką supranta? Kodėl kinematografinis laiko patyrimas yra politiškas? Kaip estetiškai gražūs kraštovaizdžiai gali nurodyti į socialiai bei ekologiškai tragiškas situacijas? Kokių pasakojimo galimybių neišnaudoja konvencinė dokumentika? Ar įmanomas ekologiškas kraštovaizdžio kinas? Atsakymų į šiuos klausimus paieška yra neatsiejama Benningo filmų žiūrėjimo dalis. Ši programa kviečia patirti savitą menininko filmų ritmą, suprasti kasdien nematomus reiškinius ir jų pamatymo implikacijas bei… kūrybiškai skaityti kraštovaizdžius.


Programa:

Vasario 14 d., ketvirtadienis
18.00 Peržiūra su pristatymu. Kraštovaizdžio savižudybė (Landscape Suicide, 1987, 95 min.)
20.00 Peržiūra su pristatymu. Deseret (1995, 82 min.)

Vasario 16 d., šeštadienis
18.00 Peržiūra su pristatymu. Los (2001, 90 min.)

Vasario 17 d., sekmadienis
17.00 Diskusija Kraštovaizdžio abėcėlė: estetinis patyrimas, ekologija ir politika. Moderatorius Lukas Brašiškis
18.30 Peržiūra su pristatymu. Slenkstis (Stemple Pass, 2012, 121 min.)


Apie kuratorių:
Lukas Brašiškis yra kinotyrininkas, filmų kūrėjas ir kino ir medijų kuratorius, šiuo metu studijuojantis ir dėstantis Niujorko universiteto Kino studijų fakulteto doktorantūros programoje. Brašiškis yra įvairių leidinių apie kiną bendradarbis bei kelių knygų bendraautorius. Jis kuravo ir moderavo daugybę kinui skirtų renginių, tarp kurių – Nathanielio Dorskio filmų retrospektyva, eksperimentinių filmų programa „Žmogus, Mašina, Materija“ (kartu su Leo Goldsmithu), Baltijos poetinės dokumentikos kaip etnografinio kino pristatymas Niujorke, Kino stovykla ir kt.
Kalendorius
Leo Goldsmith. Podirvinis posūkis: pogrindinė vaizduotė šiuolaikiniame mene
Beatričės Mockevičiūtės parodos „Asukas“ atidarymas ir knygos pristatymas
Julie Peeters. Žurnalo BILL 2-ojo numerio pristatymas
Knygos pristatymas. Tyler Coburn „Richard Roe“
Sophia Holst. Pasekminės Vilniaus erdvės
Paskelbti parodos „JCDecaux premija 2019“ dalyviai
Archyvas